preloader

DAAMINET...

ژنتیک و اصلاح نژاد

اهیمت در نظر گرفتن صفات سلامتی در انتخاب منابع ژنتیکی گله گاو شیری

اهیمت در نظر گرفتن صفات سلامتی در انتخاب منابع ژنتیکی گله گاو شیری

منابع ژنتیکی مورد استفاده در گله، یک بخش بسیار مهم، واقعی و قابل اندازه گیری در سلامت گاوها می باشند.

در آغاز

برای شروع پرداختن به این موضوع لطفا به سوالات زیر دقت کنید:
در مورد سالم ترین گاوهای گله خود فکر کنید!!!
آیا این گاوها دارای سن بیشتری هستند؟؟؟
چه عواملی آنها را در گروه سالمترین گاوها قرار می ­دهد؟؟؟
آیا آنها هرگز دچار ورم پستان نشده ­اند؟؟؟
گاوهای سالم، بعد از گوساله زایی به سرعت از بهاربند گاوهای تازه زا خارج شده و دارای مشکلاتی از جمله تب شیر، ورم پستان، جفت ماندگی، کتوز و یا جا به جایی شیردان نمی شوند!!!
حال می خواهیم به این موضوع اشاره کنیم که سالم ترین گاوها، گاوهایی هستند که ممکن است شما تا به حال متوجه آنها نشده باشید!

گاوهای سالم، معمولا از حوزه توجه شما خارج هستند زیرا:
این گاوها مشغول فعالیت خود بوده و به تولید شیر با کیفیت بالا پرداخته و هیچ دردسری برای شما و اعضای فارم ایجاد نمی­ کنند.
این گاوها را
unnoticed cow یا four-event cow می ­نامیم.
اگر به کاردکس هر گاو در برنامه نرم افزاری خود مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که یک گاو  four-event فاقد هر گونه مشکلی می باشد.
در سراسر دوره شیرواری، این گاو 4 رویداد را تجربه می ­کند:

1.Fresh 
2.bred
3.confirmed pregnant
4.dry

ژنتیک و اصلاح نژاد

گاوهای سالم و سودآور در گله

یک گاو سالم نتیجه چندین بخش گوناگون است:
1.solid nutrition program  (برنامه تغذیه مناسب)
2.exceptional transition and fresh cow care (دوره انتقال و مراقبت های لازم بعد از زایمان)
3.proper milking procedure (شیردوشی صحیح)
4.comfortable housing ( جایگاه راحت و مناسب)
5.right genetics (ژنتیک مناسب)
با توجه به اینکه ژنتیک یک بخش کوچک از تمام موارد مطرح شده را تشکیل می ­دهد ولی یک بخش بسیار مهم، واقعی و قابل اندازه گیری در گاوهای سالم می ­باشد.

صفات سلامتی (Healthy genetics)
در آپریل سال 2018، CDCB (Council on Dairy Cattle Breeding) یک تعداد از صفات سلامتی جدید را منتشر ساخت. این صفات بر اساس نمونه های ثبت شده در پایگاه اطلاعاتی بوده و به عنوان مشکلات سلامتی پرهزینه در گاوهای شیری هستند.
این 6 صفت جدید مقاومت حیوان را در ارتباط با مشکلات سلامتی و متابولیکی، اندازه گیری می­ کند و  به پرورش دهندگان گاو شیری کمک می ­نماید تا از نظر ژنتیکی برای نسل بعد، گاوهای سالمتری داشته باشند. این صفات شامل
ورم پستان (MAST)، کتوزیس (KETO)، جفت ماندگی (RETP: Retained Placenta)، عفونت رحمی (METR)، جابه جایی شیردان (DA: displaced abomasum) و تب شیر (MFEV) هستند.
به دست آمدن پیشرفت برای  صفات سلامتی جدید در برنامه ژنتیکی گله، سبب ایجاد یک فرصت جدید برای داشتن گاوهای سالمتر خواهد بود.
بیشتر این صفات سلامتی جدید با PL دارای همبستگی هستند بنابراین اگر هدف شما دست یابی به یک ژنتیک سالم تر در گله باشد، ناخودآگاه برای PL نیز انتخاب انجام داده ­اید.

ژنتیک و اصلاح نژاد

مثلث صفات سلامتی، PL و اقتصاد گله

بیش از دو دهه است که صفت PL نشان دهنده این موضوع است که چه تعداد ماه بیشتر و یا کمتر می ­توان از یک گاو انتظار داشت تا در گله، تولید نماید. اغلب گاوها زمانی حذف می­ شوند که تولید پایین و یا باروری ضعیفی داشته باشند. دلائل این موارد به صورت خاص به مسائل سلامتی گاو در طول دوره زندگی بستگی دارد. انتخاب برای PL یا صفات سلامتی جدید در برنامه ژنتیکی گله به شما کمک خواهد کرد تا به هر گونه موارد خاص مربوط به سلامتی در گله خود پاسخ دهید. برای روشن شدن و اهمیت این موضوع یک مثال واضح برای موارد فوق در یک گله بزرگ مورد بررسی قرار می گیرد.
ما یک گله گاو شیری 2400 راسی را با مدیریت خوب مورد آنالیز قرار دادیم تا بتوان به دقت و صحت آن برای مسائل ثبت شده مربوط به سلامتی اطمینان داشت و  در این مثال واقعی یک مقایسه در مورد گاوهایی که پدرانشان دارای بالاترین میانگین PL بودند با گاوهایی که پدرانشان دارای کمترین مقادیر PL بودند، انجام پذیرفت.هیچ کدام از گاوها درمان های ترجیحی نداشتند (درمان هیچ گاوی بهتر از گاو دیگر صورت نگرفته است).
 
تمام مراقبتها و موارد مدیریتی نیز برای آنها با کیفیت بالا صورت گرفته است. هیچ تفاوتی به جز مقادیر PL پدران بین گاوها وجود نداشته است. یک مقایسه بین دو گروه از نظر صفات سلامتی انجام گرفت. گاوها به صورت تک به تک برای ورم پستان، کتوزیس، جفت ماندگی، عفونت رحم، جا به جایی شیردان و تب شیر مورد بررسی قرار گرفتند. همانطور که قابل انتظار بود جدول 1 نشان دهنده این است که گروه دارای PL بالا، از نظر هر کدام از مشکلات سلامتی، از آمار پایینتری برخوردار بودند.

ژنتیک و اصلاح نژاد

ارزش اقتصادی صفات سلامتی

همانطور که می دانیم تمام این مشکلات  بهداشتی، هزینه  های مربوط به خود را در گله به همراه خواهد داشت که توسط CDCB محاسبه شده است.  موارد ذکر شده ضررهای ناشی از کاهش تولید و باروری را در نظر نگرفته است و تنها مربوط به هزینه های مستقیم برای هر یک از صفات سلامتی نامبرده می ­باشد. برای محاسبه هزینه مربوط به هر یک از صفات سلامتی،  ارزش دلاری برای هر یک از مشکلات بهداشتی ضربدر تفاوت وقوع عارضه بهداشتی بین گروه PL  پایین و PL بالا شده است.
این گله 21،283 دلار به دلیل ژنتیک موجود در گاوهای سالم ذخیره کرده است.
اگر خواستار گاوهای سالم در گله خود هستید، ژنتیک به کمک شما خواهد آمد. در برنامه ژنتیکی گله خود PL و 6 صفت سلامتی جدید را در نظر بگیرید تا  با کمترین مشکلات سلامتی مواجه شوید. محیط، آسایش دام و عوامل مدیریتی نیز نقش بسزایی در سلامت گله شما ایفا خواهد کرد. هدف از این مقاله نشان دادن تاثیر مثبت ژنتیک روی سلامت گاو و اقتصاد گله بوده است.

ژنتیک و اصلاح نژاد

اگر گاوهای سالم تر می خواهید، ژنتیک به کمک شما خواهد آمد.

اگر در برنامه ژنتیکی گله خود PL و 6 صفت سلامتی جدید را در نظر بگیرید، در نسل بعد خود گاوهای Unnoticed خواهید داشت که گاوهایی  با تولید خوب و  کمترین مشکلات سلامتی هستند. محیط، آسایش گاو و عوامل مدیریتی نیز نقش بسزایی در سلامت گله شما ایفا خواهند کرد. اکنون متوجه این موضوع شده اید که چگونه ژنتیک می­ تواند تاثیر مثبتی روی سلامت گاو و اقتصاد گله شما بگذارد.

ژنتیک و اصلاح نژاد

  • تگ ها: