preloader

DAAMINET...

پرورش و نگهداری دام

اهمیت دوره انتقال در گوساله ها

اهمیت دوره انتقال در گوساله ها

از نظر بسیاری از محققان از جمله پروفسور کرتز 3 دوره حیاتی در پرورش گوساله ها وجود دارد که هر کدام از آنها تاثیر بسزایی برای داشتن دامهایی سالم و پرتولید در گله  خواهند گذاشت.

مقدمه

از نظر بسیاری از محققان از جمله پروفسور کرتز 3 دوره حیاتی در پرورش گوساله وجود دارد. اولین دوره مربوط به پرورش، شامل مدیریت محیط و آغوز است. دومین دوره طی دو هفته اول زندگی است که در آن گوساله ها دچار اسهال (diarrhoea) شده و خطر احتمال مرگ برای آنها وجود دارد. موفقیت در دوره دوم حیاتی گوساله ها، کاملا وابسته و ارتباط مستقیم با دوره اول پرورش دارد. سومین دوره  حیاتی، مرحله گذر از شیرگیری (Weaning Transition) می باشد. دو هفته قبل و دو  هفته بعد از شیرگیری را دوره سوم حیاتی پرورش گوساله می ­نامند. به نظر می ­رسد آخرین دوره پرورش (سومین دوره) بزرگترین مشکل ناشناخته و غیر قابل تشخیص در بسیاری از امور پرورش گوساله باشد.
بالاترین مقدار شیر یا جایگزین شیر در طی دوره تیمار کردن گوساله یعنی دوره ه­ایی که بیشترین مراقبت را نیاز دارند به گوساله داده می ­شود. این مرحله از نظر مدیریتی بسیار حیاتی است. دراین زمان، بیش از 6 بخش در روز به گوساله غذا داده می­ شود و ممکن است مصرف غذا (استارتر) برای از شیرگیری بسیار پایین باشد.
مسئله این است که اگر مصرف استارتر برای 2 تا 3 هفته قبل از شروع از شیرگیری کافی نباشد، توسعه شکمبه نیز کافی نخواهد بود. اما شما نمی توانید داخل شکمبه را مشاهده کنید و چگونگی توسعه آن را تا قبل از شیرگیری ملاحظه نمایید.

پرورش و نگهداری دام

ضرورت توسعه شکمبه

باید روی چند نکته کلیدی تمرکز نمود. در این راه نیازمند اطلاعات جزئی هستیم تا مشخص نماییم چه اتفاقی در این دوره حساس رخ می ­دهد. مطالعات جدید ارائه شده نشان دهنده این است که مواردی شامل مصرف استارتر، افزایش وزن روزانه، بهره وری غذا و قابلیت هضم استارتر دچار کاهش خواهد شد اگر مواد جامد شیر یا جایگزین شیر که قبل از ازشیرگیری به گوساله داده می­ شود به بیش از 1/5 پوند افزایش پیدا کند. این دلیلی بر رابطه معکوس بین مواد جامد تغذیه شده در شیر و مصرف استارتر است. اگر شیری که به گوساله داده می­ شود، دارای مواد جامدی معادل 2 پوند و یا به صورت تقریبی بیش از 1/5 پوند باشد، مصرف استارتر حدود 0/3و یا بیشتر در طول روز کاهش می یابد. شاید این مقدار ملموس نباشد ولی اگر مصرف استارتر به صورت نرمال در طول یک هفته دو برابر شود می­ توان گوساله را در طول یک هفته و یا بیشتر از شیر گرفت. مصرف استارتر به طور میانگین باید به 1 پوند (معادل 0/5 کیلوگرم) در روز برسد تا بتوان فرآیند از شیرگیری را آغاز نمود.به دلیل اینکه توسعه شکمبه یک امر کلیدی است طبیعت و شکل فیزیکی استارتر نیز مورد اهمیت می باشد. اگر شکمبه گوساله هنوز آماده و دارای قابلیت هضم نمودن خوراک نباشد بدان معنا است که توسط یونجه و علوفه مورد فرآیند قرار نگرفته است.
 شاید بعضی از افراد بگویند که تغذیه با سطوح پایین علوفه همراه با استارتر پودر شده یا استارتر دارای بافت، تفاوت معنا داری ایجاد نمی ­کند، اما ثابت شده ­است که این نوع از تغذیه در رشد شکمبه موثر است. یک مطالعه روی گوساله ها در کشور انگلیس نشان داده ­است که دادن علوفه بیشتر به گوساله های جوان، باعث افزایش وزن روزانه کمتر در آنها شده است و رشد و توسعه پاپیلاها هم کمتر می­ شود و همچنین سبب افزایش حجم روده می­ گردد. یک مطالعه در کانادا نیز صورت گرفته که در آن از استارتر دارای بافت به صورت تنها و همراه با علوفه  برای گوساله ها استفاده شده است.
در ابتدا، PH پایین شکمبه گوساله هایی که تنها با استارتر دارای بافت تغذیه شده بودند نشان داد که بافت کافی درون جیره وجود نداشته است. علاوه بر این 5 گوساله نر درهر تیمار کشته شدند. بعد از اندازه­ گیری های کالبدشکافی، گوساله ­هایی که علاوه بر استارتر به علوفه نیز دسترسی داشتند، گنجایش شکمبه آنها تا 4 /10پوند بیشتر  بود. به دلیل اینکه گوساله ها در هر دو تیمار دارای وزن یکسانی بودند این بدان معناست که وزن گوساله­ های دارای دسترسی به علوفه 10/4 پوند کمتر از رشد واقعی بدنشان است.

از شیرگیری می تواند موفق باشد

گزارشی در سال 2018 در مجله Dairy Science چاپ شده که در آن گوساله های ماده 104 مزرعه گاو شیری را در بر گرفته است. افزایش وزن روزانه این گوساله ها قبل از زمان از شیرگیری و در سن 65 روزگی 1/6پوند بوده و تا سن 90روزگی افزایش وزن روزانه به 1/3 پوند رسیده است. به طور واضح برنامه انتقال از زمان ازشیرگیری به بعد در این دامداری خوب نبوده است (بعد از زمان از شیرگیری افت وزن داشتند).
چندین سال قبل یکی از دامداری ها از توصیه های دکتر کرتز برای تغذیه گوساله های خود استفاده می­ کرد ولی بعد از مدتی، با نادیده گرفتن توصیه ها، تغییراتی در مقدار مصرف استارتر و وزن ازشیرگیری مشاهده گردید. این دامداری بر طبق توصیه پروفسور برای گوساله ها از استارتر بافت دار استفاده کرده ولی بعد از مدتی به سمت استارتر پودری رفته و به این دلیل در انتهای دو ماه، مصرف استارتر به میزان 3/5 تا 4 پوند به ازای هر گوساله رسید و وزن بدن بعد از دو ماه در این گوساله ها به دو برابر وزن تولد دست پیدا نکرد. به دلیل به وجود آمدن این افت دامدار مجدد به سمت استارتر بافت دار رفته و دراین حالت گوساله ها در انتهای دو ماه 6 تا 8 پوند استارتر مصرف می­ کردند و وزن بدن آنها دو برابر وزن تولد به همراه 10 پوند اضافه بوده است.

منبع: https://hoards.com

 

پرورش و نگهداری دام

  • تگ ها: