preloader

DAAMINET...

ژنتیک و اصلاح نژاد

آیا گاوهای ژنومیک در صنعت گاو شیری قابل اعتماد هستند؟

آیا گاوهای ژنومیک در صنعت گاو شیری قابل اعتماد هستند؟

گاوهای نر ژنومیک، امروزه در بسیاری از گله ها جهت ایجاد پیشرفت ژنتیکی مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از این مقاله بررسی اثرات به جای مانده از این منابع ژنتیکی در افزایش بازدهی گله های گاو شیری می باشد.

مقدمه

قبل از بررسی وضعیت گاوهای ژنومیک در صنعت گاو شیری، به معنای واژه ژنومیک در این صنعت خواهیم پرداخت. علم ژنومیک به معنای  مطالعه DNA یا ژنوتیپ حیوان ( از طریق برداشت بافت یا مو) می ­باشد. ژنوتیپها متشکل از واحدهایی به نام SNPs (Single Nucleotide Polymorphism) هستند. این واحدها سبب ایجاد تنوع در توالی DNA شده که معمولا به دنبال آن تنوع در جمعیت را نیز به همراه خواهد داشت.
ژنومیک، مطالعه و بررسی DNA یک حیوان از طریق نمونه برداری از بافت و مو است.
ژنوتیپهای دام در عمل ژنومیک کردن برای بررسی و تایید میانگین والدین جهت تایید صحت رکوردهای پدر و مادر مورد مطالعه قرار می­ گیرند. مورد بعدی، بررسی صفات از جمله تولید شیر و وزن لاشه و ... است. نمونه­ های ژنومیک با نمونه­ های ژنومیک گاوهای پروف شده مقایسه می­ گردد. در این حالت حیوانات برتر از نظر صفات  مختلف شناسایی خواهند شد قبل از آنکه داده هایی از عملکرد آنها حاصل شود. در این حالت صاحبان گله این امکان را خواهند داشت که در هنگام انتخاب دام جهت جایگزین نمودن در گله، به درستی تصمیم گیری نمایند.
گاوهای نر ژنومیک امروزه در بسیاری از گله ها جهت ایجاد پیشرفت ژنتیکی سریع در صنعت گاو شیری، یک عصر جدید را ایجاد کرده ­اند. بنابراین نگران استفاده نمودن از این نرها در گزینه های انتخابی خود نباشید.

ژنتیک و اصلاح نژاد

چه چیزهایی را باید در مورد گاوهای نر ژنومیک بدانید؟؟؟

در گراف 1 و 2 حدود 6000 گاو نر هلشتاین موجود در صنعت گاو شیری بین ماه ژانویه سال 2010 تا آپریل 2015 مورد آنالیز قرار گرفته ­اند که دارای پروف می­ باشند.
گراف 1 نشان دهنده تغییرات TPI است. خط آبی در بالای نمودار،  میانگین  GTPI یا Genomic TPI  در داده­ های ژنومیک را نشان می دهد. خط نارنجی نیز نشان دهنده میانگین daughter proven TPI (پروف TPI ) در آگوست 2018 برای همان گاوهای نر است. فاصله بین خط آبی و نارنجی نشان دهنده تغییرات میانگین TPI از گاوهای ژنومیک تا پروف همان گاوهای نر را نشان می­ دهد.همانطور که در قسمت چپ نمودار مشاهده می­ کنید گاوهای نر ژنومیک موجود در بازار در ژانویه 2010 یک اختلاف 177 واحدی با daughter proof (پروف گاوهای نر ژنومیک) آن در آگوست 2018 داشته اند.اگر بخواهیم یک مقایسه نیز برای جدیدترین bulls daughter- proven انجام دهیم، گاوهای نر ژنومیک موجود در بازار در آپریل 2015 یک اختلاف 105 واحدی در TPI نسبت به daughter proof آنها در آگوست 2018 داشتند. این موضوع نشان دهنده این است که پایداری در GTPI از گاوهای ژنومیک تا daughter proofs  به اندازه 70 واحد پیشرفت کرده ­است و این نشان دهنده این است که سطوح ژنتیکی گاوهای نر در حال افزایش و پیشرفت است.
همین موضوع در مورد NM در گراف 2 نشان داده شده­ است. گاوهای نر ژنومیک در ژانویه 2010 به طور میانگین از نظر NM،  یک اختلاف 105  واحدی با daughter proof در آگوست 2018  داشتند. در حالیکه گاوهای نر ژنومیک در آپریل 2015، از نظر NM، اختلاف 89 واحدی با daughter proof (پروف گاوهای نر ژنومیک)  آن در آگوست 2018 نشان دادند.
اگر نتایج را مشاهده کنید، ممکن است این بحث پیش بیاید که هنوز هم گاوهای نر ژنومیک دارای یک تورم هستند ولی این موضوع هم قابل چشم پوشی نیست که فاصله بین Genomics (گاوهای ژنومیک) و daughter proof (پروف گاوهای ژنومیک) به طور واضح، دچار پیشرفت شده ­است.

گراف 1: تغییرات TPI در گاوهای ژنومیک موجود در بازار نسبت پروف همان گاوهای نر در آگوست 2018

 

ژنتیک و اصلاح نژاد

گراف 2: تغییرات NM در گاوهای ژنومیک موجود در بازار نسبت پروف همان گاوهای نر درآگوست 2018

 

ژنتیک و اصلاح نژاد

مواردی که باید در نظر داشته باشید:

1-Genomic proofs هنوز دارای کمی تورم هستند. ما تغییرات کمی از genomic تا daughter- proven مشاهده نمودیم.
2-برخلاف کاهش میانگین برای TPI و NM از bulls genomic تا daughter proof، شما پیشرفت ژنتیکی سریعتری را با استفاده از یک گروه sires genomic proven نسبت به گروه  sires daughter- proven خواهید داشت.
3-مطمئن باشید که پیشرفت ژنتیکی در راستای اهدافتان باشد. یک گروه از sires genomic proven را انتخاب نمایید  که برای برنامه ژنتیکی گله  شما پایه ریزی و شخصی سازی شده باشد. روی صفات تولید، سلامت و تیپ تاکید نمایید زیرا این صفات سبب پیشرفت ژنتیکی گله شما شده و سوددهی گله را افزایش می­دهد.

ژنتیک و اصلاح نژاد